Hvis du går og tumler med tanken om at investere i SEO, er der kun gode grunde til at investere i den såkaldte søgeoptimering. SEO-arbejde er organisk marketing, der vil forøge din kundetrafik over tid. Læs med her og bliv klogere på, hvordan SEO kan gavne dit firmas hjemmeside.
De mange fordele ved SEO
Der findes forskellige former for marketing, der har til hensigt at øge salg, kundetrafik og lignende. SEO handler om at skabe synlighed. Denne form for marketing arbejder målrettet mod at få din hjemmeside højere op på Google. Det er altså ikke meningen, at du skal generere direkte salg via SEO-arbejde, som det f.eks. kan være ved Pay Per Click (forkortet PPC). Søgemaskineoptimering er derfor også gratis, da du ikke skal betale for de besøgende, du får gennem arbejdet. Ved brug af SEO fokuseres der altså på, at din virksomheds hjemmeside bliver synlig på Google for de internetbrugere, som hjemmesiden er relevant for. Der arbejdes bl.a. målrettet med at sætte tekster op, som består af relevante keywords, dvs. søgeord, hvilket med tiden gør, at din hjemmeside rykker frem. Det skal understreges, at søgemaskineoptimering er en løbende proces. Det tager tid at arbejde din hjemmeside op på side 1 på Google, men med tiden er dette målet for SEO-tekstarbejde.
Den moderne forbruger er ikke interesseret i at scrolle mange sider på Google igennem. Nu til dags er mange produkter og ydelser tingængelige via nettet, og derfor forbliver Googles besøgende i næsten alle tilfælde på den første side. For at forøge din besøgstrafik må du derfor sørge for at have en god placering, og det er her, at SEO-arbejde viser sig som en investering for dit firma.
Så kort fortalt er fordelene:
- Du får med tiden en højere placering på Google
- Du skal ikke betale for den forøgede kundetrafik
- Jo flere besøgende på hjemmesiden, jo mere kendt og eftertragtet bliver dine produkter og ydelser
Hvem kan lave SEO for mig?
Forskellige marketingsbureauer, tekstforfattere og kommunikationsvirksomheder består af folk, der er eksperter i, hvordan det skal sættes op.
Der er meget teknisk arbejde i at udforme gode tekster, og det kræver en rigtig god forståelse for marketing, herunder tekniske opsætninger samt flair for kommunikation. En SEO-skribent overvejer sine ord nøje og anvender både primære og sekundære keywords for at gøre teksten relevant. Jo mere mættet en tekst er med primære og sekundære keywords, jo mere vil teksten udarte sig fra mindre relevante tekster og dermed give en bedre placering på Google.
Kan jeg selv lave min SEO?
Som du kan læse, er SEO essentielt i marketing, men du burde få en professionel til at lave det korrekt, medmindre du selv er fortrolig med marketingsverdenen.